I.Boice | Iranian Boice Community


 

نماد شاخ (به انگلیسی: Sign of the horns) به شیوهٔ قرار گرفتن انگشتان یک دست به‌صورتی گفته می‌شود که انگشت اشاره و کوچک باز بمانند و دو انگشت میانی به حالت مُشت جمع شوند. این فرم به‌خصوص ریشه در فرهنگ اهالی کشورهای مدیترانه‌ای دارد و نزد مردمان فرهنگ‌های گوناگون معانی مختلف دارد.

گفتن این موضوع که نماد شاخ در ایران باستان نیز مورد استفاده بوده کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما در چندین سنگ نگاره که از دوران ساسانی برجای مانده است این نشان را می‌توان یافت، مانند سنگ نگاره کرتیر در نقش رجب، در این نگاره کرتیر که یکی از موبدان پرنفوذ دوران ساسانی بوده است، دست خود را به نماد شاخ بالا برده است. متأسفانه هیچ تحقیق مستقل و جامعی پیرامون این نشان و نحوه و هدف کاربرد آن در ایران انجام نشده است.

نگاره کرتیر گر

کرتیرگر هرمزان

«کرتیر هرمزان» تنها فردی است در تاریخ سلسله ساسانی، که در جایگاه پادشاه نیست اما در جای جای پهنه ی بزرگ شاهنشاهی ساسانی و در کنار آثار بجای مانده از خاندان سلطنتی، بر سینه ی کوه ها نام و سیمای وی دیده می شود. این در حالی است که معمولا” سنگ نگاره ها و سنگ نبشته ها، خاص طبقه ای ممتاز و شناسه ای از پادشاهان زمان و احوالات شخصیه ایشان هستند. حال آنکه کرتیر هرمزان پیشوایی مذهبی بود، برون از دایره ی خاندان ساسانی و رسیدن به چنین جایگاهی رفیع و منزلتی ممتاز که صرفا” ویژه ی خاندان سلطنتی بوده، نشان از اهمیت کردار و ویژگی منحصر بفرد خدمات و کوشش های وی به دربار ساسانیان دارد.

 

دست شیطان یا دست شاخدار

در تفکر شیطان پرستان، شیطان شاخدار است و در برخی ارتباطات با حرکت دست خود، شیطان را نمایش میدهند. دست شاخدار حرکتی است که باید در تفسیر آن بسیار محتاطانه عمل کرد. زیرا علاوه بر معنای دست شیطان که در گروه های شیطان پرستی به کار می رود، معانی دیگری نیز دارد. مثلاً در زبان اشاره این علامت بمعنای دوست داشتن و احترام گذاردن است. در ترکیه نیز علامتی مشابه به عنوان نماد بوزقورت (گرگ خاکستری) به کار می رود که در میان گروه های پان ترکیست رواج زیادی دارد.

 

رواج در موسیقی راک و متال

نماد شاخ یکی از نمادهای موسیقی هوی متال و راک هم هست. این علامت جایگاه ویژه‌ای در میان هوادارن این سبک‌ها دارد تا جایی که آن‌ها در هنگام دیدار همدیگر این علامت را به هم نشان می‌دهند و یا در کنسرت‌ها دستهای خود را بلند می‌کنند و این نماد را نشان می‌دهند.

 

انحرافات و مقابله

 

شاید برخی دوستان هم شنیده باشند که راک و متال موسیقی شیطان پرستی است,من خودم به شخصه چندین مقاله و چند کتاب خوندم و با خیلی ها مباحثه در این زمینه داشتم تا این قضبه برام حل شد.

چون به شخصه از سبک راک خوشم میاد خیلی هم دنبال حل این موضوعات برای خودم و دوستانم بودم و امیدوارم با خوندن این نوشته ها این موضوع برای شما هم حل بشه.

نوشته های زیر رو از چندین مقاله مختلف جدا کردم و گذاشتم و امیدوارم با خوندش متوجه بشید که نمیشه بنا بر استدلال استقرایی نمی توان در این زمینه قضاوت کرد;

....از همه بدتر پیش کشیدن بحثی به نام شیطان پرستی به این میان است! پیش از این هم نوشته‌ام که هر آدم عاقلی – پیرو هر دین و مسلکی که می‌خواهد باشد – اذعان می‌کند که شیطان‌پرستی مسخره‌ترین و بچه گانه‌ترین کاری است که ممکن است توسط بشر صورت گیرد! هیچ آدم عاقلی – و شاید حتی نه چندان عاقلی! – در دنیا نیست که چنین کار احمقانه ای را تصدیق و تأیید کند. اما اتفاقا ً وجود چنین موضوع مضحک – و در عین حال خوفناکی – است که ما را بر آن می‌دارد تا به فکر چاره باشیم....

....موسیقی راک و متال – و شاخه‌هایشان – می‌توانند تنها سبک‌هایی هنری باشند و عده ای هم طرفدار داشته باشند. یک موسیقی که فی نفسه (و تا وقتی با ایده و کلام آلوده نشده باشد) نمی‌تواند مبتذل یا منحرف باشد.
*******

....اصلا ً آیا صرف بروز شیطان پرستی در میان برخی گروه‌های متال خارجی می‌تواند دلیل خوبی برای چسباندن انگ کلی«شیطان پرستی» به این سبک موسیقی باشد؟ آمدیم و خدای ناکرده، خدای ناکرده، زبانمان لال (!) شیطان پرست‌هایی هم پیدا شدند که به موسیقی شجریان گوش می‌کردند! آن وقت تکلیفمان با استاد چیست؟ باید ایشان را نشانه رفت و تخطئه کرد؟ موسیقی راک به خودی خود یک سبک است مثل هزار سبک دیگر موسیقی؛ و به هزار و یک دلیل گفته و ناگفته، مورد علاقه برخی جوانان. به قول رضا مهدوی – رئیس سابق مرکز موسیقی حوزه هنری – ما جوان‌ترین جمعیت جهان را داریم و این جوانان با سلایق و عقایدی به گستردگی 40-30 میلیون نفر، خوراک‌های فکری و فرهنگی و تفریحات متنوع می‌خواهند. لجبازی با آنها و اجبارشان به پذیرفتن سلایق خاص خودمان، تنها آنها را وا می‌دارد که اگر چیز خوبی هم می‌خواهیم به خوردشان بدهیم، با آن از سر عناد برخاسته و پس‌اش بزنند. نتیجه ای که به نفع هیچ کس نیست قطعا ً!
*******

سخن آخر...

 

توی جمع بندی کلی از نوشته های بالا نکته های زیر رو میتونیم بیرون بکشیم:

  1. علامت شاخ تنها نماد شیطان پرستان نیست و در بین انسان های مختلف با فرهنگ و مشاغل متفاوت  معانی متفاوتی داره که در بین گروه های راک نماد گیتاریست اصلی گروه هست.
  2. شاید برخی فرقه های منحرف به موسیقی راک و متال گوش می دهند و یا آن را می نوازند اما این دلیل به شیطانی خواندن راک و متال نمی شود.
  3. اینکه هر حرفی رو از دهن هر کسی شنیدیم به راحتی باور نکنیم.
  4. به خاطر چندتا برگ پوسیده و به درد نخور یه درختو قطع نکنیم!

خب دوستان امیدوارم این موضوع کاملا حل شده و جا افتاده باشه و از تکرار موضوعاتی مثل شیطان پرستی جونگ هیون و یا موضوعات مشابه پرهیز کنیدچشمک!

 

 


نظرات شما عزیزان:

ZIIIIIIB
ساعت15:55---13 مهر 1393
برای کارای زاپنیشون کجا باید برم؟؟؟؟
پاسخ:والا هم آهنگا و هم موزیک ویدیو ها رو ذکر کردم که کدوما توی ژاپن و کدوما توی کره منتشر شده.........هر چیزی بخوای پیدا بکنی,از قسمت موضوعات بازش بکن که راحت تره!!!


ZIIIIIB
ساعت13:20---13 مهر 1393
راستشو بخواین من داشتم سرچ میکردم درباره ی این علامت ها به این سایت برخوردم چونکه هیچ سایتی نبود که بگه هر گردی گردو نیست!!!!!!!! جز سایت شما!!!! به خاطر همین اصلا CN رو نمیشناسم ولی خیییییییییییلی دوست دارم باهاشون آشنا بشم!!!این گروه کره ایه دیگه!! اجرای ژاپنی؟؟؟ کجا؟؟؟ کو؟؟؟؟ من میخوام!!! و اما... درباره اون گروهی گه گفتم... این گروه یه گروه ژاپنیه و اسمش آراشی هست به معنی طوفان!!! خیییییییییلی بچه های خوبی هستند از همه جهات... از سال 1999 به طور رسمی شروع به کار کردند.... برای اشنایی بیشتر با این گروه این سایتو بهتون معرفی میکنم حتما برید ببینید اونجا اسم من زیبا هست!!!
arashian.mihanblog.com
و اما معرفی کارای خوبشون!! من کارایی رو بهتون معرفی میکنم که خودم اولین بار دیدم و جذبشون شدم این از اولیش: موزیک ویدئویی GUTS که از آدرسی که براتون میذارم میتونید دانلود کتید
http://www.mediafire.com/download/p89a4x74tmgwmng/ara-G. rar
دومیش: موزیک ویدئویی monster که آدرس زیر برای دانلودشه...
http://www.mediafire.com/download/l8td3j8he53dhmp/942_%5 Bjec%5Dara.mons.rar
سومیش: موزیک ویدئویی sakura sake ....
http://www.mediafire.com/download/s04s6yyrs7t79j3/ara-Sa kura+S.rar
چهارمیش: موزیک ویدئویی Bittersweet....
http://www.mediafire.com/download/0yfhfslk51enid3/%5Bjec %5D+ara-BS.rar
پنجمیش: من بهتون موزیک ویدئویی happiness رو توصیه میکنم چونکه این pv رو بهتره وقتی ببینید که یه کوچولو با بچه ها آشنا شدید چون توش پر از کاوایی بازی بچه هاست!!!
و در آخر اگه خواستید موزیک ویدئویی های ساب شده بیشتری رو دانلود کنید به آدرس زیر مراجعه کنید!!!!
خوشحال میشیم اون ور هم شما رو ببینیم!!!
http://arashian.mihanblog.com/post/category/6/page/1
پاسخ:والا من اون فن کلاب رو دیدم و موزیک ویدیوی اولی رو هم دیدم,اولا اینا اصلا مال شیطان پرستی و این داستانا نیستن!!! و اینکه گروه cnblue یه گروه راکه!!! و راک مورد پسند هر کسی نیست,هر چند که آهنگای پاپ و آروم هم دارن.و اینکه بله,cn یه گروه کره ایه اما فعالیت رسمی ژاپنی هم داره که اگه بخوام بگم خیلی زیادن!!! پیشنهاد میکنم یه چرخی تو وب بزنی!!!!


ZIIIIIIB
ساعت11:00---13 مهر 1393
من یه جایی خوندم که این فرقه ها ظاهر و رفت امد های مشکوکی دارند!!! اما اینا خیییییییییلی عادی هستن بعد اینقدر وقتشون پره که نمیتونن یه روز استراحت کنند چه برسه به این مسخره بازیاآآآآ!!!
این لوگوشونه......
http://i2.jpopasia.com/avatar/3/nurana-13z.jpg
http://8pic.ir/images/vgisjpjl0evrdq507jmj.jpg
علامتی که نشون میدن خیلی شبیه قسمت بالای لوگوئه!!
پاسخ:آره خب شبیه.........راستی راجب این گروه یکم توضیح بده و چندتا کار خوبشون رو معرفی کن! نظرت راجب CN چیه؟ کارای ژاپنیشون چطوره؟ اینجا رو از کجا پیدا کردی؟!


ZIIIIIIB
ساعت18:16---12 مهر 1393
کامنت آخرم بهتون رسید؟؟؟ به نتیجه ای رسیدید؟؟
پاسخ:بله رسید......والا بار اولم بود که این نماد رو میدیدم!!!! ولی به نظر شخصیم یه چیز منحصر به فرده!!!


ZIIIIIB
ساعت19:32---5 مهر 1393
سلاااااااااااااام....واااااااااا اااااااااااای مرسسسسسسسسسسسسسسی!!!!!
میشه درباره اون یکی نماد شاخ شیطان که انگشت شصت و کوچیکه بازه و بقیه بسته است توضیح بدین؟؟؟
میخوام ببینم اون نماد هم حتما به معنی شیطان پرست بودنه!!! چونکه یه گروه خواننده ای که دوستشون دارم خیییییییییلی این نماد رو نشون میدن!!! ولی وابسته به هیچ فرقه ای نیستن و قیافه هاشونم مثل آدمیزاده!!!! به هممون ذهنیت توهم توطئه دادن!!!! و من از این بابت خیییییییییییییلی ناراحتم !!!
آخه باباجان هر گردی که گردو نیست!!! ولی دست خودم نیست این ذهنیتی هست که از بچگی تو مغذمون کردن!!! اگه در این باره هم توضیح بدین خیییییییییلی ممنون میشم!!
پاسخ:سلام............والا باز بودن یا نبودن شصت تقریبا یه چیزه سلیقه ایه!!!!!یا حداقل اطلاع دقیقی راجبش ندارم !!!!! طرفدار چه گروهی هستی؟!


مهسا19
ساعت5:43---5 مرداد 1393
خیلی جامع بود ممنون ولی متاسفانه درمورد بعضیا باید گفت نرود میخ آهنین در سنگ....
پاسخ:like


blue
ساعت22:50---10 بهمن 1392
bayad begam man ghablan be ahangaye khareji ziyadi gush midadam va dar entekhab ahang kheili mohtat budam ke mani badi nadashte bashe va hamishe lyricha ro tarjome mikonam ama vaghti mididam ke khanande ya gurui ke musighisho gush midam fased mishe ya ferghehaye sheitani va bi eteghad dareshun nofuz peyda mikonan bain ke baram sakhte ama dige be ahangashun gush nemidam in kar khili dar darke donyaye emruz behem komak mikone

omid varam in goruh varede in manjelab nashe ama bayad dunest ke peyrovane gruhhaye sheitan parasti hamishe donbale loghme haye charbo narm vaseye dur kadran zehne mardom az khodavand va din va ertebate insan va khoda hastand.

omid varam in goruh motevajehe khatari ke dar kamineshune bashan
پاسخ:دوست عزیز دید خیلی تاریکی داری. یعنی شما همه آهنگ های راک ومتال دنیا رو شنیدی که این قضاوت می کنی؟ همه ترنه های دنیا رو ترجمه کردی و همش معنی بدی داشت؟ یعنی همه راکر ها و متالیست ها شیطان پرستن؟ ............؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ پیشنهاد میکنم توی این زمینه تحقیقات بیشتری انجام بدید و صرف چند تا آهنگ و گروه قضاوت کلی نکنید!!!!!!!!!!!!!


کیارا
ساعت21:54---4 بهمن 1392
ممنونم

باهات موافقم این نشونه هر جا میتونه یه معنی داشته باشه

ولی مطمئنا تو موسیقی دارن از اون برداشت اشتباه میکنن که میچسبوننش به اون فرقه !!!

خدایا توبه


پاسخ:#!#!#!


mahsa
ساعت21:57---28 دی 1392
اره کاملا مشخصه ک برای جونگ هیون نماد هیچ فرقه ای نیس

ولی مرسی مطالبو گذاشتی برای اون دسته از دوستانی ک اشتباه فکر میکنن


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: هادی آل فهری ׀ تاریخ: شنبه 28 دی 1392برچسب:راک اند رول,نماد راک,نماد شلخ, ׀

CopyRight| 2009 , cnblue1.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com